уторак, 25. март 2014.

Аутомобили

Аутомобил (ауто) је двотраго моторно возило, по правилу друмско, које служи за превоз робе и путника. Некада се под аутомобилом не подразумевају аутобуси и камиони, тј. подразумевају се само путнички аутомобили.
Од 2002. постоји 590 милиона личних возила широм света (приближно један аутомобил на једанаест људи).
Реч „аутомобил“ је грчког порекла грчки језик "άυτο" („ауто“), самостално и латинског порекла латински језик "mobilis" у значењу покретан. Аутомобил је етимолошки дефинисан као самостално се крећуће саобраћајно средство који није зависан на трачницама или тролама и за чије кретање нису потребне животиње или људске снаге и које се креће захваљујући своме властитом погону.
Најзначајнија историја аутомобила се почиње писати крајем 18. века када су били реализовани први експерименти са возилима који су покретани помоћу парне машине. Ка његовим првим конструкторима спадали су Шкот Џејмс Ват и Француз Николас Жозеф Кињо. Парна машина је 1769. године одвозила четири путника и развијала је брзину од 9 км за час.
Почетак 19. века био је стално доменом парних машина које су се постепено побољшавали. Промене су настале у другој половини19. века када је конструкторима пошло да направе први мотор са унутрашњим сагоревањем. У годинама 1862. све до 1866. јеНиколас Ото развио мотор са унутрашњим сагоревањем.
Развој данашњих аутомобила је почео 1885. године када је у Немачкој у Манхајму Карл Бенц патентирао своју моторну триколицу. Први пут аутомобилом је остварен од стране Берте Бенц 1888. године и то на путу од Манхајма до Пфорцхајма.
Године 1887. сасвим независно од Карла Бенца почиње градња аутомобила од Готлиба Дајмлера који је код изградње мотора сарађивао са Вилхелмом Мајбахом. 1897. године Аустријанац Рудолф Дизел усавршио је мотор.
Први аутомобил у тадашњу Србију дошао је 1903. године, у Београд. Купио га је трговац Божа Радуловић, у једној фабрици у Аустрији (по неким изворима у Чешкој). Возило је у Београд стигло 3. априла 1903. године, возом и са фабричким шофером,. Газда Божа га никада није возио, већ је као шофера ангажовао извесног Срету Костића, који је тако постао први возач у Србији.[2]
Крајем 19. века су се појавили први електромобили. Надметање између парног мотора, мотора са унутрашњим сагоревањем и електромотором траје све до првог десетлећа двадесетог века од када почиње да влада аутомобил са унутрашњим сагоревањем иако је аутомобил на електричну енергију из гледишта преноса енергије два пута ефикаснији.
У 20. веку се аутомобил, са бензином или нафтом као побонским средством, увек још најзначајније саобраћајно средство и његову револуцију направио је Хенри Форд када је у САД - а изумео и израдио аутомобил који је био опште доступан већини људи Форд модел Ткоји је уведен у производњу 1908. године и успешно се производио се све до 1927. године.


Нема коментара:

Постави коментар